Hoppa till innehåll

Kategori: Allmänt

BLÖTT

Idag skuttade man inte upp superpigg och motiverad direkt. Fest och ståhej både fredag & lördag. Det tar ut sin rätt, men roligt var det.

Jag har ridit ut på Palle & Ida under förmiddagen. Tyvärr var det väldigt blött på fälten. Kunde bara rida där litegrann. Blev lite ridning på grusvägarna med, trots den stora mängden vatten så är de mestadels hårda. Eftersom att förutsättningarna var sådär så blev det två ritter av det lite lugnare slaget, men de kändes fina båda två.

Nu har jag precis ätit lunch, strax dags att åka in och jobba!

Lämna en kommentar

UTERITT – CHECK!

Tidigare idag så red jag ut på Ida igen. Igår red vid 8 km, idag tog vi det lite lugnare, blev en tur på 5 km. Hittat en väg som det är fint gräsunderlag på (åtminstone i mitten). Den sträcker sig 500 meter. Så vi red bland annat fram & tillbaka där och jobbade på både i trav & galopp.

Nu har de slagit på fälten, däremot så har de inte kört bort/samlat upp det slagna gräset ännu. När de har gjort det så hoppas jag på att vi kan ta ett par ridpass på fälten. Det beror dock lite på hur mycket det regnar framöver. De får ju inte vara för mjuka eller hala.

Vissa verkar tro att det bara är att jobba på ute i naturen. Men nej. Tyvärr är man oerhört beroende av väder. Inte bara för att det kan vara svårt att rida i vissa väder, mest för att de påverkar underlagen som såklart måste vara tillräckligt bra. Det har varit ovanligt svårt att kunna jobba på ute i år. Först var det väldigt hårt överallt, det i kombination med värmen gjorde att hovarna inte höll för mer än skritt på de hårda vägarna. Grusvägarna är fortsatt stenhårda och ställen där det är mjukare underlag har nu på många ställen blivit för mjuka på grund utav allt regn. Helt klart lite klurigt. Men jag är iallafall glad över att jag kunnat jobba Ida två dagar i rad. Inte så bra som det hade blivit på en ordentlig bana, men ändå nyttiga ridpass som gett något.

Lämna en kommentar

LITE KVAR

Fått upp ett hörnbord, lite fler ljus och gardiner i dörröppningarna för att få det lite mysigare. Gardiner som ska dämpa ljudet är påväg. Jag har även beställt en sadelstol, den kom idag. Ska bara monteras ihop. Sen har vi en hyfsad start! Har ytterligare visioner, men det tar jag tag i om företaget blir framgångsrikt. En sak i taget.

Idag red jag ut på Ida under förmiddagen. Mamma red ut på Palle på eftermiddagen. Ida var väldigt fin faktiskt. Vi satsar på ytterligare en uteritt imorgon. På torsdag står det ridhus på schemat igen. Då ska Lillan med, vem som gör henne sällskap får vi se.

2 kommentarer

MÅNDAG

Ridhus med Palle och Lillan✅

Mocka och förbereda inför insläpp i kväll✅

Massera gånger två✅

Beställa grejer till lokalen✅

Fixa med lokalen och grejerna jag köpte i Ullared.

Bara sista punkten kvar på dagens ”attgöra-lista”. Hann fixa litegrann innan jag masserade tidigare idag. Det som är kvar är att montera ihop ett hörnbord, sätta upp en klocka och gardiner. Dessutom har jag beställt ytterligare en gardin som ska vara ljuddämpande. Min lokal ligger mitt emot en skola. Det märks när barnen har rast, haha. Jag hoppas att gardinen jag beställt kan sortera bort lite av det ljudet. Sen får det vara slut på shoppandet ett tag. Jag skulle visserligen vilja ha en skärmvägg/rumsavdelare också. Får se om jag hittar en.

Både Palle & Lillan var förresten superfina imorse. Mamma red Palle och jag red Lillan. Vi var båda supernöjda med dagens ridpass.

Lämna en kommentar

ULLARED

Vi åkte till Ullared klockan 12:00 i torsdags. Bra tid att åka, hann rida ut på Ida innan. Vi kom dit ca 15:00. Så vi spenderade kvällen inne i varuhuset. Sedan sov vi över för att gå in ytterligare en gång idag innan vi åkte hem.

Jag handlade till mig själv och hästarna igår. Och idag handlade jag till företaget/lokalen.

Vi hade tur, det var väldigt lite folk. Jag har nog nästan aldrig varit på Gekås med så lite folk. Jätteskönt.

Jag hittade det nödvändiga till hästarna. E-vitamin och täcken från Horseware. Jag köper inga andra täcken längre. De är absolut bäst. Passar fint på alla mina hästar. Dessutom är de lätta. Det måste vara en riktigt dålig vinter för att de ska få skav utav dessa täcken.

Till mig själv blev det inte så mycket, men fick med mig det jag behövde vilket var lite av varje. Allt i från vinterskor till parfym, regnkläder och träningskläder.

Till lokalen hittade jag en hel del. Lite jobbigt att behöva handla upp de pengar som man tjänat in, men roligt också. Tror det kommer att bli riktigt bra. Kan ta lite bilder på grejerna när jag fixar i ordning i lokalen.

Lämna en kommentar

EN DRÖM SKA BLI SANN🥳

ALLTSÅ! Jag har ju hintat om att vi har en grej på G, något som kommer att kunna ta allt till nästa nivå. Något som jag önskat, drömt och viljat ha så länge ska bli verklighet. Vi ska nämligen bygga en ridbana!!!

Jag är överlycklig över detta och jag längtar verkligen så mycket. Förhoppningsvis kommer den att bli klar under nästa år.

Äntligen kommer jag att slippa många av de tidskrävande resorna till ridhus. Jag kommer äntligen att kunna bygga upp hinder fritt. Bara en sådana sak kommer att hjälpa otroligt mycket. Tänk att ha möjlighet att rida över bommar & hinder varje vecka. Jag måste inte ”välja” vilken häst som ska med, istället kommer alla hästar att hinnas med på ett annat sätt.

Jag är så glad och exalterad! Blir alldeles sprallig av bara tanken. Känner mig verkligen som ett barn på julafton.

Jag kommer att hålla er uppdaterade om processen!

Här ska banan ligga:

6 kommentarer

STOR BESTÄLLNING

Jag gjorde en stor beställning från Minerals By Nordic. När mina hästar äter gräs så ger jag dem mineraler från Kraft någon gång i månaden. Salt får de dock förstås. Gräs är det allra bästa och när de har fri tillgång på det så behövs inget annat. Åtminstone inte i dagsläget.

När vintern kommer och de inte äter gräs så ger vi dem mineraler regelbundet eftersom att de då äter hö eller ensilage. Hö och ensilage har förlorat mycket utav den näring som finns i gräset. För att undvika en brist på något så är vi noggrannare med mineraler och vitaminer på vintern. Så nu har jag bunkrat upp lite. Det är bara vitamin E som saknas, det ska jag kolla efter imorgon när jag åker till Ullared.

Selen och vitamin E är något som man ofta måste ge extra av här i Sverige. De samverkar med varandra. Våra jordar är fattiga på selen, och vitamin E finns bara i färskt gräs. Eftersom att det är på det viset så är många kraftfoder berikade med dessa ämnen, men jag ger inte mina hästar särskilt mycket kraftfoder så för våran del behövs det en extra ”dutt” med hjälp utav tillskott i perioder.

Lämna en kommentar

ONSDAG

Började min dag med att massera lite. Sedan hem och rida. Jag & mamma red ut ihop. Blev en mysig tur på 7 kilometer, hästarna var fina.

Har lite kul grejer på G. I kväll ska jag åka och kolla när min farbror spelar i sitt band. Det var ett tag sedan jag såg dem spela nu, så det ska bli roligt!

Imorgon bär det av till Gekås. Har inte varit i Ullared på evigheter, så det ska också bli väldigt roligt faktiskt.

Sedan hoppas jag på att kunna tävla i helgen. Har ju haft lite otur det senaste, hoppas att det kan flyta på nu så att jag hinner med ett gäng tävlingsstarter. Är så sugen på att komma ut både med Palle & Ida!

Nästa vecka är det dags för ryttaranalysen som jag nämnt tidigare, spännande! Dessutom är det Eksjö Stadsfest på helgen. Det är alltid en av årets höjdpunkter!

Lämna en kommentar