Hoppa till innehåll

Ellens Horselife Inlägg

DAGENS GYM:

Idag blev det ett tidigt gympass ihop med Louise & Frida😀

Jag har inte haft så mycket tid till att träna under vår och sommar så det har blivit väldigt lite av varan pull ups & dips. Jag har mest kört kroppsvikt och rivit av några stycken här & var för att hålla igång det. När jag väl har tränat så har jag prioriterat att försöka att köra tungt i böjen samt lägga tid på mina muscle ups. Och muscle upsen är det enda som jag gjort fina framsteg i under denna period. Det är jag glad över, det är en ganska komplex övning och den kräver mycket styrka, teknik och kroppskontroll. Visst, mina muscle ups är inte perfekta, men emellanåt så är de ändå strikta och ser ganska atletiska ut vilket är superkul. Och det är faktiskt en övning som jag gillar att göra väldigt mycket.

Det blev en liten mjukstart idag (men det räckte gott & väl). Såhär såg dagens pass ut:

🏋️‍♀️Pull up, 12,5kg, 4 repetitioner, 2 set. Sedan ytterligare 2 set med en repetition på 17,5 kg.

🏋️‍♀️Dip, 15kg, 4 repetitioner, 2 set.

Dippen.

🏋️‍♀️Bänk, 60kg, 2 repetitioner, 2 set.

Lämna en kommentar

COOL TJEJ

Ninlil är så cool. Hon är så väldigt trygg i sig själv, modig & nyfiken. Och smart!!! Det tog exempelvis 2 år innan Idun lärde sig att lyfta på locket till sin foderlåda, Ninlil har haft den färdigheten i minst 2 veckor redan, haha. Det märks att hon är väldigt intelligent.

Idag får hon sin sista dos av smärtstillande. Så vi får snart se om det var något lätt & övergående eller om det kommer tillbaka. Om det kommer tillbaka så ska vi kontakta veterinären igen för att se om vi med säkerhet kan hitta rätt diagnos (finns misstanke om panosteit om det inte går över som jag tidigare nämnt).

Fortsättning följer…

🥰
Lämna en kommentar

MINA TVÅ ”GO TO MELLISAR”

1. Proteinpulver, banan & lättmjölk. Mixa ihop! Perfekt när man vill hålla nere fettet och skrapa ihop mer kolhydrater & protein.

2. Majskakor med smak av dill & gräslök samt gravad lax. Toppa med lite vitpeppar. Perfekt när man vill ha i sig lite av allt och dessutom bra fetter🤝

Vi brukar passa på att köpa gravad eller kallrökt lax när det finns på erbjudande.
Lämna en kommentar

HÄSTBYTE

De senaste två veckorna-ish har Palle & Ida varit hemma för att kunna förberedas optimalt inför träning & tävling.

Ida ska tränas vidare lite till, men för Palles del så passade det bra att ge honom några dagar ledigt. Så han fick åka upp till betet igår (där Lillan väntade på honom) och istället så fick Hayley åka ner till stallet där Ida väntade.

Det passar perfekt att repetera lite basics med Hayley medans hon är hemma under några dagar. Igår kort tur med transporten. Idag longering och lämnas ensam medans jag red Ida (Ida var för övrigt superfin). Trots att jag nyss bytt plats på hästarna (som ändå bidrar till lite oro) så var hon lugn som en filbunke och gjorde allt SÅ bra. Imponerad. Det var ändå länge sedan hon lämnades själv nu. Även om det alltid funkat bra så är repetition viktigt, use it or lose it.

Så småningom så kommer hela gänget att gå på betet tillsammans igen. Men nu när när Ninlil kräver extra uppsikt, ska hållas lugn, få medicin och etc. så underlättar det när hästarna som är i träning finns nära till hands. Även om sommarhagen inte ligger långt bort så tar det ungefär 30-45 minuter extra allt som allt när jag ska rida på dem där.

Hayley har växt i sin kropp så fint. Jag har aldrig haft en såhär snygg 3-åring innan.
Lämna en kommentar

LASTTRÄNAT

Idag passade jag på att träna lastning med Ida igen. Jag ville göra det idag eftersom att vi tävlade igår. Räknade med lite mer stress och att vi skulle ta itu med den. Men nej. Hon var otroligt lugn och lydde minsta vink.

För oss handlar det inte om att hon ”ska på”. Hon ”kan” den biten. Det handlar om att vi ska ta itu med den stress som byggts upp kring transporten.

Ida har tagit så stora steg framåt att det nu handlar om att kunna välja tillfällen då jag vet att det kommer att finnas mer stress så att vi kan ta hand om det och jobba oss igenom det.

Att hon var så pass lugn idag är också ett kvitto på att hon inte tyckte att gårdagen på tävling var så tokig ändå trots ovädret.

Heja Ida!

Lämna en kommentar

TILLBAKA!

Idag åkte jag tillbaka till Aneby för att hoppa min & Idas första 120 cm på nästan två år.

Fint väder (men varmt & otroligt kvavt) när vi åkte. Väderappen visade ändå OK väder. Men den hade fel. När vi kom fram så bröt åska, blixt & skyfall ut. Tävlingen pausades. Jag stod inne i transporten med Ida medans regnet nästan gjorde det öronbedövande att stå där inne samtidigt som det smällde på ordentligt. Vilken tur att jag hade tagit på henne en huva med vadderade öron.

Ovödret drog vidare ganska snabbt, men det var rejält blött. Banan var klafsig & plaskig. Trots det så gjorde Ida en mycket fin framhoppning för att sedan gå in i dagens nationella 120-klass med bedömningen totalfel.

Banan bjöd på 11 hinder och 13 språng. Resultatet blev inte så bra, tre nedslag. Men det var inga ”hej kom och hjälp mig rivningar”. Det var faktiskt en stabil runda och det var väldigt lätta touchar. Två av nedslagen kom precis i slutet. Jag vill inte normalisera att tycka att det är OK med tre rivningar, men i just detta fallet så var det ingen obehaglig runda för Ida och det blev väldigt bra träning för oss. Det blev väldigt tydligt att vi nästan är ”där”. Så jag är faktiskt nöjd trots resultatet, det fanns ändå en kvalité i rundan även om det kan låta motsägelsefullt. Ni får helt enkelt lita på mitt ord😉

Hon var helt klart redo för att testa på en 120-klass, men som jag sa till Jenna som var med, vi behöver lite tur också. Och med tur så menar jag att det för dagen är bra förutsättningar. Och igår var en sådan dag då flera små saker bidrog till att det var lite jobbigare. Oväder. Paus. Blött. VARMT. Och så var hon dessutom superkissignödig visade det sig. Det är sådant som inte spelar så stor roll sedan när man är redo med marginal, men när man inte är det så spelar såklart allt sådant in. Hoppas att ni förstår mitt resonemang. Vanligtvis så föredrar jag att vara så pass redo att det är vattentätt, men nu kände jag att vi behövde rycka plåstret och utmana oss lite efter bra prestationer i 110-115cm för att stämma av läget och komma vidare.

En sak som kändes väldigt bra var att hinderna inte kändes höga. Jag tycker normalt sett inte att 120 cm är högt, men med tanke på att det ändå har gått ett tag sedan vi sist tävlade på den nivån så hade det inte varit konstigt om det ändå hade sugit till lite i magen.

Nu är det färdigtävlat för denna helg. Nu tränar vi vidare!

Framhoppning.
Nöjda & glada efter vår start. Bästaste!

Lämna en kommentar

4 FEL

Idag bar det av på midsommaraftonstävling. Jag & Palle startade 100cm.

Bra runda. Sista hindret ner. Det var en linje på 6 galoppsprång. Palle täckte mer mark än vad jag uppfattade. Såg lite sent att det skulle bli kort.

Palle var snabb upp i fram (som han alltid är) men blev lite flack, så han hann inte vända ordentligt i bak. Så en touch och en bom ner. SÅ JÄVLA IRRITERANDE. Men jag får ge mig själv grace och acceptera att det är så det är när vi inte är 100% ihopridna. Eller kommunikationen är egentligen väldigt bra, bara att jag inte riktigt känner hans galopp utan & innan vilket gjorde att jag bommade på denna.

Det var verkligen ett sådant ONÖDIGT misstag från min sida som jag normalt sett inte gör i den typen av klass på just Palle vilket irriterar mig. Otroligt att man kan bry sig så mycket om en liten klass, haha.

Huvudsaken är iallafall att Palle kändes fin och att jag red bra på det stora hela, och det gjorde jag. Så det är jag väldigt glad & nöjd över.

Mamma & Palle.

Efter tävlingen så red jag Ida. Och sedan lasttränade vi också. Hon var duktig.

Nu har jag precis svirat om och ska snart iväg på lite midsommarfirande! Glad midsommar på er!

Lämna en kommentar

TRÄNINGEN JUST NU

Det går lite segt med träningen just nu. Vilan över SRF och lite tidsbrist har inte gjort mig gott. Jag är trött & seg och tar mindre vikter i de flesta lyft mot vad jag gjorde för några veckor sedan. Men det är bara att jobba vidare i den mån som det hinns.

Fick nyligen hem en beställning och det piggar ju alltid upp. Nytt kreatin och proteinpulver. Jag hatar att dricka kreatin (eftersom att jag är en tönt, haha), så jag köper alltid på kapsel.

Nu när jag tränar ganska seriöst med ett mål i sikte så är jag noggrann med att ta kreatin. Det är ju en väldigt stor hype kring det. Och med all rätt på ett sätt. Det är ett av de tillskott som vi har mest forskning på och det har god effekt på de flesta även om det finns så kallade ”non responders”. MEN. Måste man ta kreatin? Enkelt förklarat så är effekten av kreatin ungefär en extra repetition. Så om man inte har särskilda mål med sin träning så klarar man sig faktiskt fint utan, jag tog det till exempel inte innan när jag inte hade lika högt uppsatta mål med min träning. Nu när jag satsar lite mer så tycker jag att det är värt att lägga pengarna på det. Har man en långvarig satsning med sin träning med fokus på prestation så är valet givet. Den lilla extra ökningen över tid kommer självklart att generera i mer styrka och muskelmassa förutsatt att du gör resten rätt.

New in!
Lämna en kommentar