Hoppa till innehåll

Ellens Horselife Inlägg

FELFRI!

I torsdags kväll så efteranmälde jag mig till en nationell 120-klass bedömning A i Mantorp idag.

Klockan ringde vid 05:00. Släppte ut Hayley & Ida som är här hemma just nu vid ca 05:10. Gillar att de får gå ut, sträcka på benen och äta frukost i lugn och ro. Tog sedan in Ida vid ca 06.20, och sedan rullade vi mot Mantorp vid 06:40.

Trots tidig start så var det vamt redan på morgonen. Höll framridning & framhoppning lite lättare än vanligt. Ida var ovanligt avspänd idag och kunde ändå koppla av när vi tog pauser under framhoppningen. Det kan vara svårt för henne, hon trivs inte i den miljön.

Banan bjöd sedan på 11 hinder & 13 språng. Jag tycker faktiskt att det var en ganska utmanande bana. Mamma tyckte att det såg högt ut och blev lite nervös. Hon är inte särskilt nervös när jag tävlar annars, hon vet att jag har koll på läget.

Ida gav verkligen sitt yttersta inne på banan och hoppade felfritt. JAG ÄR SÅ JÄVLA NÖJD MED HENNE RENT UT SAGT. Jag är nöjd med min ridning också förutom att jag ville rida iväg henne på ett räcke, såg ett stort läge (som egentligen inte fanns) som jag började att rida för. Eftersom att det inte var läge att gå av så blev det ett galoppsprång till. Så vi kom med lite väl mycket fart och väldigt intill räcket, Ida har ändå lite scope och hennes starkare sida är snarare att gå av lite stort än att komma intill. ”Fan, detta klarar hon aldrig tänkte jag”, men hon klev ihop så fint och tog sig över som att det var ingenting. SÅ DUKTIG. Jag gjorde liknande i förra helgens klass också, väldigt störigt. Jag lägger inte iväg/attackrider egentligen, det går ändå lugnt till, bara det att jag ser fel/tar beslutet lite för tidigt. Och när jag närmar mig så inser jag att har tagit fel beslut och behöver ett steg till (som då blir väldigt kort). Det kommer att ge med sig. Och även om hon fick ta i lite extra så har det inte blivit en obehaglig situation, utan något som hon är tillräckligt atletisk & tränad för att lösa.

Förra helgen så hade vi tre nedslag i en annan nationell 120-klass med lika många hinder & språng. Tre nedslag är egentligen inte ”OK”, men jag kände att nästan allt fanns där. Och idag var en ny dag. Ida var lite varmare i kläderna som nyligen känt på höjden och förra helgens 120-klass var exakt den där ”kom igång-klassen” som vi behövde, för idag var allt där. Precis som förr.

Skrittar fram.
Framhoppning.
I väntan på att få gå in på banan.
Strax dags för hemfärd. Men först lite mash med elektrolyter. Jag ger inte elektrolyter vanligtvis, men under förhållanden som dessa (ca 30 grader varmt) så vill jag hjälpa till lite extra. Ida klarar värmen bra trots sin mörka färg, men hon svettas såklart mer än vanligt och då känns det bra att ge elektrolyter.
Här flyger vi över det sista hindret. Pernilla Hägg har tagit det fina fotot!
Lämna en kommentar

TRE DUKTIGA HÄSTAR!

Idag stod Hilma, Ida & Hayley på schemat. Alla tre var mycket fina och duktiga.

Hilma gick sitt bästa pass hittills. Dagens arbete visade verkligen att grunderna börjar att falla på plats. Hon har aldrig varit så jämn, rakriktad och ”på rälsen” tidigare. Tydligt påväg hela tiden och jag kunde obehindrat växla med volter på 10m i diameter och rakt spår i båda varven. Wow!

Ida gick en uteritt idag. Förutom att vi först skulle gå hem på grund av ett löv utmärkte sig med en ljusare färg (👻) så var hon verkligen såååå trevlig & mysig.

Hayley och jag avancerade från gårdagens uppsittning framför stallet till att rida runt lite i skritt på ridbanan. Hon gjorde allt rätt⭐

Hayley❣️
Lämna en kommentar

HAYLEYS VECKA:

Hayley har ju som sagt fått träna på lite basics den här veckan efter att bara ha fått gå på bete i flera veckor. Här kommer en sammanfattning av hennes vecka såhär långt.

Måndag: Lastat + kört kort sväng med transporten. Första gången som hon åker själv på länge, men det gick fint!

Tisdag: Longerad samt lämnad ensam en stund medans jag red Ida.

Onsdag: Promenad på 35 minuter i skogen på egen hand, sedan ett varv på banan där vi gick över bommarna en gång.

Torsdag/idag: Lämnad ensam en stund igen. Sedan sadel & träns på för första gången sedan i april (?). Ingen spänning så passade på att sitta upp & av flera gånger. Hon stod still vid pallen och gjorde det exemplariskt.

💪
Gjorde om samma procedur på två olika ställen på vår lilla ”bana” framför stallet.

I höst/vinter kommer hon att få åka tillbaka till henne som red in henne för att startas upp på riktigt samt hoppas in. Sedan hoppas jag på att kunna ta vid själv.

Hayley har skött allt väldigt bra, men jag är inte riktigt bekväm med de riktigt unga hästarna (men som tur är så finns det ju andra som är just det). Och så är det svårt att få ihop det rent tidsmässigt. Men hon är ju ”bara” 3 år och även om hon inte är mycket riden så tycker jag att hon är väl framme. På det stora hela är hon en trygg individ och det känns så skönt att ha en sådan häst.

Att repetera att lämna & lämnas av flocken, lastas, gå över bommar samt bära lite på mig känns bra att bocka av. Det lägger grunden inför framtiden och det blir även mer lättjobbat för henne som sedan hjälper mig att starta upp henne💪

Lämna en kommentar

DAGENS GYM:

Idag blev det ett tidigt gympass ihop med Louise & Frida😀

Jag har inte haft så mycket tid till att träna under vår och sommar så det har blivit väldigt lite av varan pull ups & dips. Jag har mest kört kroppsvikt och rivit av några stycken här & var för att hålla igång det. När jag väl har tränat så har jag prioriterat att försöka att köra tungt i böjen samt lägga tid på mina muscle ups. Och muscle upsen är det enda som jag gjort fina framsteg i under denna period. Det är jag glad över, det är en ganska komplex övning och den kräver mycket styrka, teknik och kroppskontroll. Visst, mina muscle ups är inte perfekta, men emellanåt så är de ändå strikta och ser ganska atletiska ut vilket är superkul. Och det är faktiskt en övning som jag gillar att göra väldigt mycket.

Det blev en liten mjukstart idag (men det räckte gott & väl). Såhär såg dagens pass ut:

🏋️‍♀️Pull up, 12,5kg, 4 repetitioner, 2 set. Sedan ytterligare 2 set med en repetition på 17,5 kg.

🏋️‍♀️Dip, 15kg, 4 repetitioner, 2 set.

Dippen.

🏋️‍♀️Bänk, 60kg, 2 repetitioner, 2 set.

Lämna en kommentar

COOL TJEJ

Ninlil är så cool. Hon är så väldigt trygg i sig själv, modig & nyfiken. Och smart!!! Det tog exempelvis 2 år innan Idun lärde sig att lyfta på locket till sin foderlåda, Ninlil har haft den färdigheten i minst 2 veckor redan, haha. Det märks att hon är väldigt intelligent.

Idag får hon sin sista dos av smärtstillande. Så vi får snart se om det var något lätt & övergående eller om det kommer tillbaka. Om det kommer tillbaka så ska vi kontakta veterinären igen för att se om vi med säkerhet kan hitta rätt diagnos (finns misstanke om panosteit om det inte går över som jag tidigare nämnt).

Fortsättning följer…

🥰
Lämna en kommentar

MINA TVÅ ”GO TO MELLISAR”

1. Proteinpulver, banan & lättmjölk. Mixa ihop! Perfekt när man vill hålla nere fettet och skrapa ihop mer kolhydrater & protein.

2. Majskakor med smak av dill & gräslök samt gravad lax. Toppa med lite vitpeppar. Perfekt när man vill ha i sig lite av allt och dessutom bra fetter🤝

Vi brukar passa på att köpa gravad eller kallrökt lax när det finns på erbjudande.
Lämna en kommentar

HÄSTBYTE

De senaste två veckorna-ish har Palle & Ida varit hemma för att kunna förberedas optimalt inför träning & tävling.

Ida ska tränas vidare lite till, men för Palles del så passade det bra att ge honom några dagar ledigt. Så han fick åka upp till betet igår (där Lillan väntade på honom) och istället så fick Hayley åka ner till stallet där Ida väntade.

Det passar perfekt att repetera lite basics med Hayley medans hon är hemma under några dagar. Igår kort tur med transporten. Idag longering och lämnas ensam medans jag red Ida (Ida var för övrigt superfin). Trots att jag nyss bytt plats på hästarna (som ändå bidrar till lite oro) så var hon lugn som en filbunke och gjorde allt SÅ bra. Imponerad. Det var ändå länge sedan hon lämnades själv nu. Även om det alltid funkat bra så är repetition viktigt, use it or lose it.

Så småningom så kommer hela gänget att gå på betet tillsammans igen. Men nu när när Ninlil kräver extra uppsikt, ska hållas lugn, få medicin och etc. så underlättar det när hästarna som är i träning finns nära till hands. Även om sommarhagen inte ligger långt bort så tar det ungefär 30-45 minuter extra allt som allt när jag ska rida på dem där.

Hayley har växt i sin kropp så fint. Jag har aldrig haft en såhär snygg 3-åring innan.
Lämna en kommentar

LASTTRÄNAT

Idag passade jag på att träna lastning med Ida igen. Jag ville göra det idag eftersom att vi tävlade igår. Räknade med lite mer stress och att vi skulle ta itu med den. Men nej. Hon var otroligt lugn och lydde minsta vink.

För oss handlar det inte om att hon ”ska på”. Hon ”kan” den biten. Det handlar om att vi ska ta itu med den stress som byggts upp kring transporten.

Ida har tagit så stora steg framåt att det nu handlar om att kunna välja tillfällen då jag vet att det kommer att finnas mer stress så att vi kan ta hand om det och jobba oss igenom det.

Att hon var så pass lugn idag är också ett kvitto på att hon inte tyckte att gårdagen på tävling var så tokig ändå trots ovädret.

Heja Ida!

Lämna en kommentar

TILLBAKA!

Idag åkte jag tillbaka till Aneby för att hoppa min & Idas första 120 cm på nästan två år.

Fint väder (men varmt & otroligt kvavt) när vi åkte. Väderappen visade ändå OK väder. Men den hade fel. När vi kom fram så bröt åska, blixt & skyfall ut. Tävlingen pausades. Jag stod inne i transporten med Ida medans regnet nästan gjorde det öronbedövande att stå där inne samtidigt som det smällde på ordentligt. Vilken tur att jag hade tagit på henne en huva med vadderade öron.

Ovödret drog vidare ganska snabbt, men det var rejält blött. Banan var klafsig & plaskig. Trots det så gjorde Ida en mycket fin framhoppning för att sedan gå in i dagens nationella 120-klass med bedömningen totalfel.

Banan bjöd på 11 hinder och 13 språng. Resultatet blev inte så bra, tre nedslag. Men det var inga ”hej kom och hjälp mig rivningar”. Det var faktiskt en stabil runda och det var väldigt lätta touchar. Två av nedslagen kom precis i slutet. Jag vill inte normalisera att tycka att det är OK med tre rivningar, men i just detta fallet så var det ingen obehaglig runda för Ida och det blev väldigt bra träning för oss. Det blev väldigt tydligt att vi nästan är ”där”. Så jag är faktiskt nöjd trots resultatet, det fanns ändå en kvalité i rundan även om det kan låta motsägelsefullt. Ni får helt enkelt lita på mitt ord😉

Hon var helt klart redo för att testa på en 120-klass, men som jag sa till Jenna som var med, vi behöver lite tur också. Och med tur så menar jag att det för dagen är bra förutsättningar. Och igår var en sådan dag då flera små saker bidrog till att det var lite jobbigare. Oväder. Paus. Blött. VARMT. Och så var hon dessutom superkissignödig visade det sig. Det är sådant som inte spelar så stor roll sedan när man är redo med marginal, men när man inte är det så spelar såklart allt sådant in. Hoppas att ni förstår mitt resonemang. Vanligtvis så föredrar jag att vara så pass redo att det är vattentätt, men nu kände jag att vi behövde rycka plåstret och utmana oss lite efter bra prestationer i 110-115cm för att stämma av läget och komma vidare.

En sak som kändes väldigt bra var att hinderna inte kändes höga. Jag tycker normalt sett inte att 120 cm är högt, men med tanke på att det ändå har gått ett tag sedan vi sist tävlade på den nivån så hade det inte varit konstigt om det ändå hade sugit till lite i magen.

Nu är det färdigtävlat för denna helg. Nu tränar vi vidare!

Framhoppning.
Nöjda & glada efter vår start. Bästaste!

Lämna en kommentar