Hoppa till innehåll

Kategori: Tävling

TILLBAKA!

Idag åkte jag tillbaka till Aneby för att hoppa min & Idas första 120 cm på nästan två år.

Fint väder (men varmt & otroligt kvavt) när vi åkte. Väderappen visade ändå OK väder. Men den hade fel. När vi kom fram så bröt åska, blixt & skyfall ut. Tävlingen pausades. Jag stod inne i transporten med Ida medans regnet nästan gjorde det öronbedövande att stå där inne samtidigt som det smällde på ordentligt. Vilken tur att jag hade tagit på henne en huva med vadderade öron.

Ovödret drog vidare ganska snabbt, men det var rejält blött. Banan var klafsig & plaskig. Trots det så gjorde Ida en mycket fin framhoppning för att sedan gå in i dagens nationella 120-klass med bedömningen totalfel.

Banan bjöd på 11 hinder och 13 språng. Resultatet blev inte så bra, tre nedslag. Men det var inga ”hej kom och hjälp mig rivningar”. Det var faktiskt en stabil runda och det var väldigt lätta touchar. Två av nedslagen kom precis i slutet. Jag vill inte normalisera att tycka att det är OK med tre rivningar, men i just detta fallet så var det ingen obehaglig runda för Ida och det blev väldigt bra träning för oss. Det blev väldigt tydligt att vi nästan är ”där”. Så jag är faktiskt nöjd trots resultatet, det fanns ändå en kvalité i rundan även om det kan låta motsägelsefullt. Ni får helt enkelt lita på mitt ord😉

Hon var helt klart redo för att testa på en 120-klass, men som jag sa till Jenna som var med, vi behöver lite tur också. Och med tur så menar jag att det för dagen är bra förutsättningar. Och igår var en sådan dag då flera små saker bidrog till att det var lite jobbigare. Oväder. Paus. Blött. VARMT. Och så var hon dessutom superkissignödig visade det sig. Det är sådant som inte spelar så stor roll sedan när man är redo med marginal, men när man inte är det så spelar såklart allt sådant in. Hoppas att ni förstår mitt resonemang. Vanligtvis så föredrar jag att vara så pass redo att det är vattentätt, men nu kände jag att vi behövde rycka plåstret och utmana oss lite efter bra prestationer i 110-115cm för att stämma av läget och komma vidare.

En sak som kändes väldigt bra var att hinderna inte kändes höga. Jag tycker normalt sett inte att 120 cm är högt, men med tanke på att det ändå har gått ett tag sedan vi sist tävlade på den nivån så hade det inte varit konstigt om det ändå hade sugit till lite i magen.

Nu är det färdigtävlat för denna helg. Nu tränar vi vidare!

Framhoppning.
Nöjda & glada efter vår start. Bästaste!

Lämna en kommentar

4 FEL

Idag bar det av på midsommaraftonstävling. Jag & Palle startade 100cm.

Bra runda. Sista hindret ner. Det var en linje på 6 galoppsprång. Palle täckte mer mark än vad jag uppfattade. Såg lite sent att det skulle bli kort.

Palle var snabb upp i fram (som han alltid är) men blev lite flack, så han hann inte vända ordentligt i bak. Så en touch och en bom ner. SÅ JÄVLA IRRITERANDE. Men jag får ge mig själv grace och acceptera att det är så det är när vi inte är 100% ihopridna. Eller kommunikationen är egentligen väldigt bra, bara att jag inte riktigt känner hans galopp utan & innan vilket gjorde att jag bommade på denna.

Det var verkligen ett sådant ONÖDIGT misstag från min sida som jag normalt sett inte gör i den typen av klass på just Palle vilket irriterar mig. Otroligt att man kan bry sig så mycket om en liten klass, haha.

Huvudsaken är iallafall att Palle kändes fin och att jag red bra på det stora hela, och det gjorde jag. Så det är jag väldigt glad & nöjd över.

Mamma & Palle.

Efter tävlingen så red jag Ida. Och sedan lasttränade vi också. Hon var duktig.

Nu har jag precis svirat om och ska snart iväg på lite midsommarfirande! Glad midsommar på er!

Lämna en kommentar

LA-DEBUTEN ÄR GJORD!

LA-debuten är gjord! Idag åkte vi till Sävsjö med Hilma för att debutera LA. För exakt ett årssnurr sedan (på dagen) så debuterade jag & Hilma LC på samma tävlingsplats. Mycket kan hända på ett år, vilken fin utveckling som hon har visat!

Vi är inte riktigt redo för LA än, men det var dags för en testrunda. Ett av våra mål är att starta Connemara-SM i dressyr, och det går i just LA. Den tävlingen närmar sig med stormsteg och vi behövde känna på det hela litegrann så att jag vet vad jag ska fokusera extra på tills dess och hur mycket av de nya svårigheterna som sitter på tävling. Träning är ju en sak😉

För er som bara vill veta resultat och poäng, här kommer det:

64% landade kalaset på.

För er som är gillar ordbajseri. Här kommer det, haha.

Uppvärmning.

Hilma var riktigt fin redan på framridningen. Tipp-topp. Inne på banan så klarade vi alla moment med koefficient med godkänd poäng. Ryggningen som inte är helt befäst funkade toppen.

Vad fattades då? Mellangångarterna i trav. Dock är jag väldigt nöjd med mellantraven idag, det var inte mycket skillnad (vilket poängen visar), men den var stadig, rytmisk och hon gick inte isär. Kan tycka att den skulle belönats med 6 poäng faktiskt.

Höger galoppfattning från skritt har varit svår, men vi satte den på framridningen. Snart finns den inne på banan med. Idag fattade hon tyvärr fel, så en 4:a där. Skänkelvikning undan vänster skänkel behöver finputsats, men ändå godkänd poäng. Skritten är ytterligare en svaghet, men jag kommer inte att fokusera på den i första hand.

In action!

Connemara-SM är bara veckor bort, så vad hinner man egentligen förbättra på den tiden? Det jag kommer att fokusera på är engagemanget i traven, det behöver bli lite bättre överlag (framförallt på tävling). Behöver lite mer bjudning, påskjut, sug och tydligare kunna visa att hon är ”där”. Det tror jag skulle göra mest för våra poäng på kort sikt. Då kan vi plocka mer poäng på de inledande volterna som jag vet att vi kan göra bättre. Skänkelvikning & galoppfattningen från skritt är ytterligare två saker som nääääästan är där, så med lite träning (och tur) kan vi förhoppningsvis förbättra dessa moment till nästa gång förutsatt att vi har en bra dag och kan prestera i just den omgivningen.

Galoppdelen kändes väldigt stabil och vi samlade ihop flera 7:or. Bland annat på de båda förvända galopperna.

Summa summarum så är jag jättenöjd. Nu tränar vi vidare! Ser fram emot att starta på Connemara -SM och få ställas mot andra ponnysar. Det är inte helt lätt att hävda sig bland de stora (och ofta) dressyrstammade storhästarna när man kommer upp ett snäpp i klasserna.

Lämna en kommentar

115 CM!

Det har varit FULLT UPP de senaste dagarna. Inte hunnit att uppdatera er.

Hur som helst. Ursprungsplanen den här helgen var att starta 110 cm med Palle i Vaggeryd idag, och sedan 115 cm med Ida imorgon. TYVÄRR blev tävlingen inställd.

Fanns en tävling i Huskvarna idag, men de hade bara upp till 110 cm först. Så jag tänkte att det inte var aktuellt för Ida, så jag anmälde Palle. Men så meddelande tävlingsplatsen för bara några få dagar sedan att de skulle lägga till en 115 cm som sista klass på dagen. Så då ändrade jag faktiskt från Palle till Ida och startade 115 cm. Känner att vi (främst jag) vill ha en 115 cm i kroppen innan jag går vidare mot 120 cm. Tråkigt att inte starta på Palle förstås, men det är Ida jag fokuserar på och detta passade in perfekt i vårt schema. Kommer nog nya tävlingar till Palle snart!

Sagt och gjort, vi åkte dit och startade. Resultatet? Ett nedslag i omhoppningen, 0+4 fel. Ida var lite matt idag. Kan bero på dagsform, kanske hennes allergi (även om hon känts tipp-topp det senaste) och/eller övervikt. Svårt att hålla hennes & Palles vikt i schack. De får komma hem från sommarhagen emellanåt för att reglera vikten litegrann, men det är svårt ändå.

När jag menar matt så menar inte jag att hon är seg. Hon är aldrig seg. Bara det att hon inte riktigt orkar arbeta som jag vill med kroppen. Det blev lite platt emellanåt. När jag försökte att engagera med mer skänkel så kände jag att hon föll mer på bogarna och dök lite i handen. Jag har varit nöjd med min ridningen det senaste, men jag är inte riktigt nöjd med den idag. Men det är helt ok. Inga stora grejer. Det blev ett bra träningstillfälle och det kändes trots detta ändå tryggt & stabilt även om jag inte var on top, men det är inräknat i kalkylen när jag åker på tävling. Nivån ska var tillräckligt befäst för att vi båda ska kunna ha en sämre dag utan att det blir en obehaglig upplevelse.

Det har gått 2 år sedan vi red högre än 110 cm. Så ett nedslag idag är ju ändå helt OK och det var härligt att känna att höjden ändå var lätt för oss även om vi inte riktigt hade den kvalité som jag vet att vi kan ha. Tar med mig mycket från dagens runda och ser fram emot att träna vidare! Mot nya utmaningar.

Ida redo för uppvärmning. Så tacksam för att vi kan tävla igen.
Framhoppning!
Inne på den stora & härliga banan.
Tack för idag Ida. Och stort tack till Jenna som hängde med och dessutom hjälpte mig med lastningen av Ida som strulat sedan olyckan. Ska träna vidare med henne när jag kommer hem från SRF.
Lämna en kommentar

VINST!

Idag fick Palle åka och starta 1m i Aneby och det gjorde han så bra. Så bra som man kan faktiskt. Inte i en enda bom och supersnabb. Resulterade i en vinst!🥹🏆🥰 Så nöjd!

Ytterligare en rosett till Palles prisvägg🥹

Lämna en kommentar

VINST🥇

Idag gjorde jag & Hilma vår 6:e start tillsammans. Vår tredje LB. OCH HON DASKAR TILL MED 75 % OCH VINNER!!! Hon har varit placerad i 5 av 6 starter. Vunnit 4 av dem och varit över 70% lika många gånger. Vilken start på karriären.

Min högsta procent någonsin i LB är 79%. Det var Merry som stod för den bedriften. Ett utav mina favoritminnen, det var en otrolig dag. Sedan drog faktiskt jag & Palle till med 76% förra året. Mitt & Hilmas resultat idag är alltså mitt tredje bästa resultat i LB någonsin. Bara det är ju värt att fira!

Vet inte riktigt vart jag ska börja? På framridningen kanske? Jag sitter ofta upp på Hilma 30 minuter innan start (och innan dess är hon alltid skrittad för hand i omkring 5-10 minuter). Idag var vi lite tidiga, så jag satt upp ca 35-37 minuter innan start. Så jag skrittade fram extra länge. Jag kände att hon var riktigt bra från början idag. Även om inte allt ser perfekt ut direkt så känner jag att pusselbitarna som jag vill ha finns där. Så jag red fram extremt lite. Tog ganska många och långa pauser i skritt så att hon skulle orka att ge mig sitt bästa på banan. Jag känner en säkerhet i att jag kommer att hinna få ihop allting innan det är dags.

Väl inne på banan så inledde vi ganska bra. Inte riktigt så bra flyt som jag önskade i traven, men helt ok. Skritten är vår svaghet. Hon backar lite från min hand. Hon skrittar inte riktigt genom kroppen, över ryggen och ut i handen. Men sedan var det dags för galoppen och där flöt allting riktigt bra. Kunde visa upp volterna, hörnpasseringarna och verkligen visa upp att hon är i balans, mjuk och lydig. Kort & gott från vår bästa sida. Kunde njuta lite under tiden rent av, hon var perfekt. Domaren gillade vad hon såg i den andra delen av programmet, vi samlade in 8:a efter 8:a. Efter galoppen så är det ytterligare några moment i trav, och då var hon jämnare i sin bjudning. Blev fina betyg på den avslutande travdelen.

Härliga poäng.
Domarens kommentar: ”Något spänd början, men väldigt fin efter skritten. Mjuk & fin sits!”
Bästa Hilma!
Stall Brogård sponsrade klassen med lite priser. Bland annat en produkt från K9 som jag inte testat innan.

Vad mer kan jag säga. Vi är givetvis så nöjda. Detta är ju bara så kul!

Lämna en kommentar

ETT NEDSLAG FRÅN VINST!

Idag var det dags för tävling igen. Ytterligare en 110-klass. Denna gång i avdelning A. Vi red en totalfel, det betyder att man rider omhoppningen oavsett om man river i grundomgången.

Tyvärr rev vi hinder nummer 2. Men Ida var kanonfin. Så jag red min bästa & snabbaste omhoppningen på henne hittills. Vi slutade två utanför placering och utan nedslaget så hade vi vunnit klassen.

Ida är varken den försiktigaste eller snabbaste hästen. Men idag var vi ett riktigt team. Vi är inte särskilt bortskämda med placeringar, så det var synd att det inte fick räcka hela vägen. I slutändan är det viktigaste att göra rundor av kvalité, och förhoppningsvis så blir det en placering en annan gång istället. Bra rundor över tid ger alltid utdelning förr eller senare.

🫶
Lämna en kommentar

FELFRI IGEN!

Idag fick Ida åka tillbaka till Huskvarna för att starta ytterligare en 110-klass och som rubriken lyder så blev det en felfri ritt!

I torsdags så var hon ganska stressad. Idag mycket lugnare, till en början iallafall. På framhoppningen så drog det ut på tiden och då började hon att ladda upp. Trots det så kommer hon till ro och gör jobbet så bra på banan sedan. Men hon var väldigt trött mentalt efteråt, så pass trött att hon inte ville gå på transporten först (vilket verkligen inte är likt henne eller några av mina hästar). Som tur var så tog hon sitt förnuft till fånga och gick på.

Aja. Redo för en analys? Här kommer den!

Tycker att jag har en ganska fin högergalopp när jag vänder upp mot hinder nummer 1. Man kan se att det tar några få meter innan jag hittar linjen till hindret. Det stod på ett sätt så att jag ändå var tvungen att fundera lite på vilken väg som jag skulle ta till hindret.

Efter första hindret så är det vänstersväng upp på banans första linje, oxer till räcke. 6 galoppsprång. Linjer med räcke ut är alltid lite kortare jämfört med när det är oxer ut, däremot ska man inte bli för passiv ändå. Linjen kommer tidigt i banan och ligger längs med långsidan precis bredvid staketet & högtalare vilket ibland kan få hästarna att krypa ihop lite. Men Ida var helt bekväm och riktigt framme, jag tycker att hon gör den linjen så spänstigt & fint.

Sedan en vänstersväng upp på en diagonal, där stod hinder nummer 4, en svartvit oxer. Kände att hon var påväg att gå isär litegrann i svängen så jag balanserade upp henne litegrann inför oxern och ni kan se att hon kommer upp till mig fint. Hon hoppar den svartvita oxern fint tycker jag. Sedan har vi en högersväng upp till nästa linje som är oxer till räcke. 7 steg. Böjt spår. Ni kan se att hon lutar in lite på höger bog och jag får understödja lite på ytterhanden för att få ut henne på rälsen igen. När vi är i jämnhöjd med kameran så känner jag att har ”fått upp skutan på rätt köl” igen. Tycker sedan att hon gör linjen fint.

Sedan är det vänstersväng upp till hinder 7a & b. En kombination alltså. Tycker att vi gör det bra. Sedan har vi ytterligare en linje på böjt spår till ett räcke, denna gången med 8 galoppsprång. Hon gör det fint också.

Efter den linjen så är det bara två hinder kvar, hinder nummer 9 & 10. Här börjar jag känna att hon är lite trött. Ni kan se hur hon lite rätar ut sin kropp och ser lite ”plankigare” ut till sista hindret. Kan känna i handen att det börjar bli lite kärvt, lätt hänt att börja plocka när man känner det, men jag försökte att bara vara mjuk så att jag inte gör det jobbigare för henne att göra sitt jobb. Jag kunde också höra att hon andades litegrann och att hon kändes svagare i sitt avstamp. Inget konstigt, hon är inte i full kondition än och just därför så börjar jag med en 110 bedömning A. Detta är precis lagom för henne just nu. Hon ska inte känna att det var för kämpigt, utan hon ska ha en go känsla i kroppen.

Summa summarum, supernöjd med rundan. Så nöjd med henne och min egen ridning. Vi har inte tävlat utomhus på en bana som denna på 2 år (!). Men jag måste säga, det kändes precis som igår. Allt fanns lagrat i min kropp när vi väl körde igång. Känslan att hoppa denna häst är magisk!

💖
Lämna en kommentar

💙LYCKA💙

Idag for jag, Jenna & Ida till Stall Lindfelt för att starta en 110. En clear round bara, men det räcker gott för oss just nu. Det har gått nästan 2 år sedan jag & Ida senast red in på tävlingsbana utomhus (vi gjorde en start förra året, och det var inomhus). Så lyckan var ju total. Och det var ju lika härligt & roligt som jag visste att det skulle vara.

Sist jag var iväg med Ida så var hon rädd i transporten, efterdyningar efter olyckan. Idag var hon MYCKET mer tillfreds, som vanligt skulle jag säga. Däremot så var hon stressad på framridning & framhoppning, hon har alltid haft lite svårt för sådana miljöer, men mer påtagligt nu efter ett långt uppehåll. Men inne på banan så var hon sig själv, hon gjorde det så enkelt! Felfritt!

Vi hade lite väntetid innan det var dags att sitta upp, så det blev ett gäng bilder, haha. Måste säga att jag tycker att vi är gulliga i blått!
Framridning.
Påväg ner till banan, dags att starta. Jag fick rida precis efter en sladdpaus, så vi hade bästa möjliga förutsättningar.
Nöjda tjejer!
Fin rosett! Man hade lyxen att få välja mellan tre olika färger. Kul tycker jag som älskar att samla rosetter. Mvh Ellen 30 år gammal, haha.
Lämna en kommentar

🥈

JIPPIE! Nu har jag äntligen börjat tävlingssäsongen 2026!

Jag & Hilma (och hennes ägare såklart) for till Jönköping idag och startade en LB:1, hennes andra start på den nivån.

Det blev en av våra sämre starter. Men ett jämnt program som resulterade i 68% och en fin andraplats i ett startfält på 9 stycken.

Hilma var superduktig som vanligt och domarens kommentar löd: ”Mjuk och jämn uppvisning, fina vägar, något hastigt ibland. Mjuk ridning, stäm av lite till. Positiv och trevlig ponny.”

Min upplevelse var att Hilma blev lite seg, förmodligen pga att det är hennes första start för säsongen, femte tävling totalt och andra gången inomhus. Lite spänning som resulterade i att hon blev lite matt helt enkelt. När hon inte riktigt svarade på hjälperna så blev jag kanske lite forcerad i ridningen. Fastnade lite i att bara komma framåt istället för att rida halvhalter, ha kvar henne i balans och uppmuntra henne att jobba genom kroppen fram till handen i det tempo som var lämpligt. Så det blev inte riktigt ett så stadigt, mjukt och jämnt program som vi kan genomföra.

Det är alltid lätt att dividera i efterhand, kanske gjorde jag det som krävdes för dagen. Hur eller hur så kan vi bättre, hoppas att vi får till det lite bättre nästa gång! Hur eller hur så är jag väldigt väldigt nöjd ändå. Det var så kul! Hon är verkligen bäst denna lilla ponny.

Glada tjejor!
Lämna en kommentar