Hoppa till innehåll

Kategori: Allmänt

MÅNDAG

God morgon! Måndag och ny vecka igen. Klockan är strax efter 09:00 och jag sitter just nu i stallet medans hovis fixar fötterna på hästarna.

Efter att hovis är klar så ska hästarna tillbaka till sommarhagen. (Vi tog hem dem igår eftersom att hovis skulle komma idag). Om ett fåtal veckor får de komma hem för vintern, men än har de lite tid kvar i sommarhagen. Gräs finns det gott om!

I eftermiddag åker jag in för att massera lite. Sedan har jag lite jobb utöver det att sköta. Bokföring och svara på mejl. Vad det gäller hästarna är tanken att Ida & Palle ska jobba på som vanligt. Lillan vilar lite till. Imorgon ska det regna mycket, då passar vi på att ta en vända till ridhus. Som vanligt så har jag lite allt möjligt planerat i veckan. Går allt enligt plan så ska jag jobba, hålla i ridlektion, träffa kompisar, åka på kräftskiva och förhoppningsvis även tävla!! Men mer om allt vartefter.

Som jag nämnde igår så bokades en resa till USA. Vi åker nästa år. Vi ska träffa vår släktingar, eventuellt fler släktingar och även kolla på området dit våra avlägsna släktingar kom efter att de utvandrat till USA. Det blev ett långt möte. Vår första destination är en mindre stad, det går inga direktflyg dit. Så det krävs lite mer arbete. Och så fixade vi inresetillstånd med. Bara det är ju en ganska omfattande del. Men nu har vi kommit en god bit påväg!

Lämna en kommentar

JÖSSES

Kollade på lite gamla (och nya bilder) igår. Hästar från förr fram tills idag och nu. Och jösses, insåg hur mycket jag ridit. Vet ju såklart att jag ridit mycket, men blev påmind om HUR mycket. Och hur många hästar som faktiskt varit en del av min utveckling. Vissa mer, vissa mindre.

Här kommer lite blandade bilder från de flesta av de hästar som varit eller är en del av mitt liv.

Dultymor (Dolly), KWPN.
Ekens Starius (Dodo), travare.
Lucky Rover (Lucky), irländsk import med okänd härstamning.
Virvla, gottlandsruss.
Axxas Nocturne (Noppe), svensk ridponny.
Clear QT, SWB.
Hällebo Meriadoc (Merry), welsh cob.
Sörkullens Diva (Diva), new forest.
Mr Molesley (Melker), new forest.
Corlito RAA (Corven), SWB.
Brynarcal Black Pearl (Pärlan), welsh cob.
Platinus F (Linus), SWB.
Eolus, SWB.
Heart Paal (Palle), SWB.
Björkens Lexie (Lexie), new forest.
Hållidej (Ida), SWB.
Källhults Spotless (Lillan), SWB.
2 kommentarer

LÖRDAG OCH PRISER

Go kväll! Lördag idag. Jag & Jenna åkte till ridhus i förmiddags. Mycket trevligt. Hon red Palle och jag red Ida. Hästarna skötte sig fint!

Som jag nämnt tidigare så kan jag åka ut och hålla i lite träningar igen. Tänkte dra priserna lite snabbt.

Träning, 1 ekipage – 400 kr.

Träning, 2 ekipage eller fler, 325 kr.

Jag kan också rida enstaka ridpass på din häst om rätt häst och upplägg dyker upp. Det tar jag också en liten slant för, men det kan vi diskutera ifall det skulle vara aktuellt.

Jag har ridit upp till 130cm felfritt och MSV C dressyr på över 70%. Jag har även startat H90 fälttävlan. Jag har ridit ungponnychampionat i både hoppning och dressyr. Visat häst på treårstest samt utställning.

Här kommer lite blandade filmer från när jag rider:

Lämna en kommentar

DET SOM DRIVER MIG

När det går upp för icke hästintresserade att jag aldrig kommer att komma till toppen så tappar de nästan hakan. Många tycker det är otroligt att jag och andra lagt så mycket tid och pengar i så många år för att sedan inte rida på TV, haha. Men jag (och många andra) gör ju detta för att det är roligt.

Sanningen är ju att det krävs otroligt mycket för att komma till toppen. Det fina (och det fula) men ridsporten är dock att man inte nödvändigtvis måste vara så himla bra på att rida för att vara en del av toppsporten. Det betyder att nivån man tävlar på inte behöver definiera hur bra ryttare man är.

Alla känner igen en ryttare som rider väl. Oavsett nivå. Det är precis den ryttaren som jag vill vara, och det är just det som driver mig framåt. Oavsett om jag startar 90cm eller 130cm så vill jag sticka ut som en bra ryttare. En ryttare som lotsar sin häst väl känns igen oavsett om det är en bombana eller en bana på 160cm.

Lämna en kommentar

30×60

Ridbanan börjar ta form allt mer. Den blir ca 60×30. Kanske något kortare än 60. Men någonstans där.

Det är flera lager som ska på. När första lagret är på så ska vi börja rida på det och sladda så att vi hjälper det att sätta sig. Förmodligen kan vi börja rida på banan inom en månad(!).

Att kunna träna hemma kommer verkligen att förändra saker. Det har varit svårt detta året. Jag har haft mer tid till hästarna när jag gått i skolan, men det har liksom inte räckt ändå. Förmodligen för att Lillans träning har trappats upp. Dessutom så kräver hon lite mer än vad Palle och Ida gör.

Det har liksom haltat lite. Hästarna hålls igång, men utvecklingen avstannar. Förutom när det gäller Lillan som har utvecklats väldigt mycket. Men kort och gott så tränas Ida & Palle inte tillräckligt mycket. Samtidigt så är jag BARA en hobbyryttare och ju högre jag kommer, ju större insats krävs. En insats som jag inte kan ge. Jag kan liksom inte lägga mer tid (eller pengar) på resor och ridhusavgifter än vad jag redan gör. Dessutom har priserna skjutit i höjden.

Men nu blir det annorlunda. Med bättre förutsättningar så kan hästarnas träning ökas samtidigt som jag sparar tid. Det behövs verkligen eftersom att Lillan snart är redo för att steppa upp sin träning. Det ska bli så roligt och härligt att äntligen få en mer rättvis chans att kunna träna hästarna.

Lämna en kommentar

💔

Tårarna rinner. Sorgens dag. Vår älskade Bessie har nu vandrat vidare efter att ålderns krämpor tagit ett allt fastare grepp.

12 april var hon född, precis som jag. Och vi kunde vara precis lika bestämda när vi väl fått för oss något.

Bessie var en sådan hund man bara får en gång i livet. Alla djur som man har får en speciell plats i hjärtat, men vissa är något alldeles extra. Precis som Bessie. Hon förstod precis allt. Så otroligt lyhörd och lättlärd. Vi behövde aldrig träna några kommandon, från start så visste hon precis vad vi menade.

Ni som följt mig sedan jag bloggade på blogg.se såg en hel del av Bessie. De senaste åren har hon varit för gammal, men tidigare så var hon alltid med på mina uteritter.

Finns hur mycket som helst att skriva och berätta om denna hund och familjemedlem. Hon har gett oss så otroligt mycket. Det känns som att hon alltid varit med oss. Världens bästa Bessie❤️ Hur ska vi klara oss utan dig?

2 kommentarer

FREDAG

God morgon! Jag ska strax åka till stan. Massage står på schemat. Masserar mellan 09:00-13:30. Efter det, strax efter 14:00 så ska jag hålla i en PT-session. Äntligen är vi framme på den sista PT-timmen på certifieringen. Sen ska det bara skrivas klart och skickas in. Det ska bli skönt att bli KLAR. Stort tack till alla ni som ställt upp och deltagit i min certifiering både när det gäller massage och PT. Hade inte klarat det utan er!

I eftermiddag kommer faktiskt hovis, så skönt! Så vi kanske får ordning på skorna och kan åka på tävlingen trots allt. Hoppas. Jag får se om jag hinner rida idag eller om jag tar tag i det i helgen.

Hoppas att allt är bra med er. Hoppas att ni får en fin fredag och helg. Vi hörs snart igen.

Lillan häromdagen.
Lämna en kommentar

SKOSTRUL

Tyvärr har jag haft lite skostrul på Palle denna vecka, som det ser ut just nu så hinner vi inte fixa det innan tävlingen som jag hade tänkt att åka på. Det har varit väldigt blött, så både Palle och Idas hovar har blivit lite för mjuka och gått sönder. Särskilt Palle. Han har en lös sko just nu.

Det har inneburit att jag faktist bara har skrittat dem i veckan. Jag vågar inte trava eller galoppera på grusvägarna eftersom att hovarna riskerar att gå sönder mer då. Trots att det varit så blött är grusvägarna väldigt hårda. Men skritt är bra. Och det gör inget att det blir ett par sådana pass. Ifall det inte blir någon tävling (vilket det troligtvis inte blir) så kanske jag åker iväg och hoppar med Ida istället. Vi får se!

Lite tråkigt såklart, men hästarna har annars känts fräscha och glada. Det är viktigast.

Lämna en kommentar

MÖJLIGHETEN FINNS

Hej allihopa! Tänkte bara säga att nu när jag driver eget företag och själv lägger upp min tid så finns det möjlighet för mig att komma ut och hålla i lite träningar igen ifall intresse skulle finnas. Bara att höra av sig i sådana fall!

Lämna en kommentar

HOPPAT PALLE

Igår var det dagen efter tävling för Ida. Så hon fick vila. Jag & Palle åkte till en ridbana och hoppade lite däremot. Jag har verkligen inte hoppat honom mycket i år eftersom att mamma ofta rider honom när vi är iväg. Men det kändes riktigt bra. Har lite lösa funderingar på att tävla honom i helgen. Eftersom att vi nu har hoppat så är vi redo ifall det skulle bli så. Det hade vi varit ändå, men det känns alltid bra att känt av formen litegrann.

Idag har både Palle och Ida skrittats i 45 minuter. Vad det gäller Lillan så får hon vila ytterligare en vecka. Sedan får vi se om hon ska vila mer eller om vi sätter igång henne nästa vecka.

Det var en liten snabb update om hästarna det. Hoppas att allt är bra med er, hörs snart igen!

Lämna en kommentar