Hoppa till innehåll

Dag: 25 juni 2026

HAYLEYS VECKA:

Hayley har ju som sagt fått träna på lite basics den här veckan efter att bara ha fått gå på bete i flera veckor. Här kommer en sammanfattning av hennes vecka såhär långt.

Måndag: Lastat + kört kort sväng med transporten. Första gången som hon åker själv på länge, men det gick fint!

Tisdag: Longerad samt lämnad ensam en stund medans jag red Ida.

Onsdag: Promenad på 35 minuter i skogen på egen hand, sedan ett varv på banan där vi gick över bommarna en gång.

Torsdag/idag: Lämnad ensam en stund igen. Sedan sadel & träns på för första gången sedan i april (?). Ingen spänning så passade på att sitta upp & av flera gånger. Hon stod still vid pallen och gjorde det exemplariskt.

💪
Gjorde om samma procedur på två olika ställen på vår lilla ”bana” framför stallet.

I höst/vinter kommer hon att få åka tillbaka till henne som red in henne för att startas upp på riktigt samt hoppas in. Sedan hoppas jag på att kunna ta vid själv.

Hayley har skött allt väldigt bra, men jag är inte riktigt bekväm med de riktigt unga hästarna (men som tur är så finns det ju andra som är just det). Och så är det svårt att få ihop det rent tidsmässigt. Men hon är ju ”bara” 3 år och även om hon inte är mycket riden så tycker jag att hon är väl framme. På det stora hela är hon en trygg individ och det känns så skönt att ha en sådan häst.

Att repetera att lämna & lämnas av flocken, lastas, gå över bommar samt bära lite på mig känns bra att bocka av. Det lägger grunden inför framtiden och det blir även mer lättjobbat för henne som sedan hjälper mig att starta upp henne💪

Lämna en kommentar