Hoppa till innehåll

Dag: 17 juli 2024

SAMMANFATTAR:

Här kommer en liten sammanfattning av våran resa. Jag kommer att lägga upp några fler bilder från resan som jag tog med min systemkamera, men de får egna inlägg. På t.ex. Cumberland Island, Okefenokee och på flera andra ställen så tog jag dock inga kort med systemkameran. Dels för att jag varit där innan, men också för att jag ville fokusera på upplevelsen. Så det är inte så gräsligt mycket kvar att visa, men det som är kvar kommer upp inom kort. Här kommer som sagt en sammanfattning så länge:

25 juni (kväll) landade vi i London efter förseningar.

Aptidig frukost i London innan flyg till USA.

26 juni (morgon) med endast 2 timmars sömn i ryggen så flög vi mot USA. Lång resa. Lite turbulent. Ingen sömn att tala om.

26 juni mitt på dagen-ish mellanlandade vi i Chicago. Ytterligare förseningar, byte av plan, problem med väder och så vidare gjorde att vi kom fram till vår slutdestination Rochester sent på kvällen. Anne och Bill hämtade upp oss på flygplatsen. Samma kväll träffade vi vår släkting Sandra och hennes man Jon för första gången, de lagade god middag till oss. Då hade vi sovit ungefär 2 timmar på två dygn. Vi somnade alla ovaggade på hotellet efter den middagen kan jag säga.

Redo för äventyr! Anne & Bill var reseledare. De är verkligen helt otroliga som gjorde detta möjligt! Går inte att tacka dem nog eller tillräckligt.

27 juni utforskade vi Stony Brook state park samt Letchworth State park ihop med Sandra & Jon. Såklart var Anne och Bill med också.

28 juni – Niagarafallen!!!

29 juni åkte vi till Jamestown. Utforskade staden, kyrkogården, kyrkan och gick på både vinprovning och stormiddag. Vi träffade ännu fler släktingar här dessutom. Det var i Jamestown som mina släktingar och många andra bosatte sig i USA. Hyfsat svenskt väder. Men luftfuktigheten var hög även här. Det gjorde att väder som man trodde skulle vara svalt var varmt ändå. Även vinden var varm. Som om inte det var nog att klämma in på en dag så hann vi besöka närliggande Bemus Point, Chautauqua, Lake Erie och Westfield.

Lake Erie är den 13:e största naturliga sjön i världen och när man kommer till den så ser den precis ut som havet.

Eriesjön är den grundaste av sjöarna av de fem stora sjöarna i Nordamerika, den klarade inte av alla föroreningar som släpptes ut i den under 1960- och 1970-talen, den blev en död sjö vilket ledde till att sportfiskare och yrkesfiskare fick söka sig andra fångstplatser. Problemen väckte ingen större uppmärksamhet förens 1969, då var den så förorenad att all olja och annan bråte i vattnet till och med kunde ta eld. Myndigheterna började att arbeta med en miljölagstiftning för området. Idag har vattenkvalitén blivit mycket bättre och vissa fiskarter har börjat komma tillbaka. Det finns dock en stor koloni zebramusslor, en djurart som hotar annat liv i sjön.

30 juni åkte vi till Cleveland och gick på Rock n Roll hall of fame!

Precis landat på ett nytt hotellrum.
Covid-dags!!!

1 juli körde vi till Nashville. Det tog en hel dag!

2 juli, Nashville! Vi gjorde Country Music Hall of fame, museum samt en längre promenad.

On the road.

3 juli åkte vi till St Marys. En hel dags körning. Vi befann oss sedan i St Marys (och gjorde utflykter i närområdet) fram tills vi åkte till Atlanta den 12 juli. När vi utgick från St Marys så åkte vi själva på utflykterna. Zacke körde!

4 juli firade vi 4th of July i St Marys.

5 juli gjorde vi Jekyll Island. Vi gjorde en tour på den historiska delen av ön samt besökte The Turtle center och Driftwood Beach.

6 juli utforskade vi St Marys.

7 juli chilldag i poolen.

8 juli utforskade vi Savannah!

9 juli Cumberland Island.

Cumberland Island var helt klart en höjdpunkt.

10 juli Okefenokee Swamp.

Promenix längs med träsket efter vår guidade tur i båten.

11 juli kollade vi på alligatorer i St Augustine.

12 juli sa vi hej då till Anne & Bill, Bill var sedan snäll och skjutsade oss till Atlanta. Tog nästan hela dagen.

13 juli gick vi på World of Coca Cola samt Georgia Aquarium.

Zacke på området där både Georgia Aquarium och World of Coca Cola finns.
World of Coca Cola.
Jag i nån tunnel inne på Georgia Aquarium. Georgias akvarium var tidigare det största i världen, men nu finns det några akvarium i Asien som gått om.

14 juli besökte vi Zoo Atlanta.

15 juli besökte vi Centannial Park samt College football hall of fame. Vi skulle egentligen besökt ett museum, men det var stängt. Vi köpte ett city-pass där man får massor av aktiviteter för en viss summa. College footboll hall of fame var det enda som var kvar på listan i närheten. Inget som vi var värst intresserade utav, men det blev en trevlig promenad där inne ändå. Särskilt tack vare AC:n, haha.

Centennial Park.
Hotellfrukosten var dyyyyr. Så det blev starbucks varje morgon.

15 juli på kvällen påbörjade vi färden hemåt.

Dags att åka hem!
Vi blev bjudna på Champagne direkt, men jag valde juice, haha.
På hemvägen kunde vi alla sova en hel del.

16 juli landade vi London och bytte sedan plan för att komma till Sverige. Vi landade sedan i Sverige på kvällen.

En sista lång kö. Eftersom att vi kom till Sverige via ett icke EU-land så var vi tvungna att bli kontrollerade för att bli insläppta.
Lämna en kommentar

HEMMA!

Nu är vi äntligen hemma! Vi hade två plan hem, lite förseningar, men allt flöt ändå på. Resan mellan Atlanta-London bokade vi extra benplats på. Vilket innebar att vi var premium economy. Vi visste inte riktigt vad det innebar. Men direkt efter att planet lyftes bjöds vi på champange, sedan trerätters. Vi fick äta med riktiga bestick och tallrik i porslin. All dryck ingick dessutom. Väldigt lyxigt. Väldigt välkommen överaskning som inte ens var mycket dyrare än vanlig economy class. Åtminstone inte när vi bokade. De lite större stolarna gjorde att vi kunde sova mycket. Superbra!

Resan som vi gjorde. Ca 250 mil. Utöver det flera utflykter som sedan utgick från St Marys. Och sedan resan upp till Atlanta på slutet med. Totalt måste det bli en bra bit över 300 mil.

Nu ska vi försöka att komma in i någon slags rutin igen. Snart kommer mer uppdatering från resan och såklart tillbaka till vanlig uppdatering om hästarna. Som det ser ut nu så ska jag faktiskt rida en ny häst innan veckan är slut. Dessutom är jag anmäld till tävling i helgen😅